Rechtvaardigheid en Liefde                      Simone Kennedy                                           24 mei 2019

Ik mag vandaag spreken over rechtvaardigheid en liefde. Eigenlijk zou ik Amersfoort graag willen zien als een stad vol rechtvaardigheid en liefde. De gemeenteraad hoort rechtvaardig beleid te maken, budgetten eerlijk te verdelen en iedereen gelijke kansen te geven. En inwoners kunnen liefde vermenigvuldigen in onze stad door vrijwilligerswerk te doen en om te zien naar hun buren en naasten.

Maar het muziekstuk gaat over en ander soort gerechtigheid en liefde. Het gaat over Samson en Delila, waarin gerechtigheid meer lijkt op wraak en liefde meer op lust. Samson is de sterke rechter en leider van Israël, die al vele Filistijnen heeft gedood. Maar dan wordt hij verliefd op de Filistijnse Delila. Zij verleidt hem en probeert hem in haar macht te krijgen. Na drie mislukte pogingen vertelt hij haar uiteindelijk het geheim van zijn immense kracht: “Mijn haar is nog nooit geknipt. Want al vanaf mijn ontstaan ben ik door God uitgekozen om Hem te dienen. Als mijn haar wordt afgeknipt, ben ik niet meer sterk.” Delila vertelt het de stadskoningen, die zijn haar afknippen, zijn ogen uitsteken en hem gevangenzetten in Gaza. Daar wordt hij tentoongesteld in een enorme tempel en krijgt hij nog één keer kracht van God om de pilaren omver te drukken en duizenden Filistijnen mee te sleuren in zijn dood als de tempel instort.

Het toeval wil dat mijn zoon door het verblijf van zoveel vluchtelingen in ons huis en onze stad de Arabische taal heeft geleerd en een paar maanden geleden vrijwilligerswerk deed in een dorp in de Palestijnse gebieden. In het Arabisch heten ze ‘Filistine’. Daar werd hij verliefd op een Palestijns meisje. Maar hoewel ze het beiden probeerden, lukte het haar niet om hem te verleiden omdat de dorpsgenoten dat verhinderden. Ze mochten als christen en moslim niet samen op straat gezien worden, lieten de dorpsgenoten mijn zoon weten, anders zou hij het risico lopen dat ze hem met steden zouden bekogelen. Hij was niet door lust gedreven en besloot diezelfde avond zijn koffer te pakken en te vluchten naar de grote stad Bethlehem, waar hij ander vrijwilligerswerk ging doen.

God kan wraak en lust gebruiken om zijn doelen te bereiken. Hij kan zondige mensen gebruiken als instrument in zijn handen. Maar het zou beter zijn om de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen. Het zou veel beter gaan tussen Israël en de Palestijnen, tussen christenen en moslims, tussen iedereen in deze wereld als mensen zich niet lieten leiden door wraak, maar door rechtvaardigheid, als ze zich niet lieten leiden door lust, maar door liefde. Wraak en lust leiden uiteindelijk tot de dood, maar rechtvaardigheid en liefde leiden tot het leven.